Advertisement

A Megújító hétfő nap egy 2017-es svéd kezdeményezéssel indult. Tehát minden év november utolsó teljes hetének hétfője, ami a Ne vásárolj semmit nappal zárul, a fekete péntek helyett.

Mit tegyünk, mivel töltsük a megújító hétfőt?[]

  • Holmijaink, vagyis tartós használati cikkeink áttekintése, értékelése, tippek megosztása ismerősök felé
  • Nulla Hulladékosok 10 pontja áttekintése
  • Sérült, félretett tárgyaink javítása, szervízbe adása
  • Szomszédsági javítóműhely - villámszakik keresése, indítása
  • Rakjunk rendet, lássuk mit használunk, mit őrizzünk meg, mi a fölösleges: újrahasznosítási lehetőségek
  • Közösen használt/használható dolgokat, területeket nézzük át, beszéljük át a többiekkel
  • Nézzünk körül, hogy milyen műhelyek, javítók, csomagolás-mentes boltok nyíltak / működnek/ajánlanak a környéken.
  • Önként vállalt egyszerűség átgondolásával sok időt és helyet találhatunk :)
  • Slow mozgalom aktivitásai

Története[]

Circular Monday néven 2017-ben alapította a svédországi Malmőben a "Repamera AB" körkörös ruhajavító startup és alapítója, Henning Gillberg (elhunyt 2022 márc.). A fekete péntekkel "ellentétes játékot" játszottak - úgy látták, hogy szükség van egy olyan napra, amely a körforgásos fogyasztást népszerűsíti. A 2017-2019 közötti időszakban Fehér hétfő vagyis White Monday volt a neve, de 2020 folyamán a "White" szót "Circular"-ra változtatták, hogy a mozgalom üzenete egyértelműbb legyen.

Alexandra Davidsson és a Felelős fogyasztás nevű szervezet vitte a 2018-2020-as kampányt, és amikor Henning 2022-ben elhunyt, ráhagyta a kampányt. Jelenleg a csapat mindent megtesz azért, hogy életben tartsa, és hogy 2023-ban tovább fejlődjön.

Megújító hétfő kampány bevételek reklámok[]

Mindenki, aki a Circular Monday-el dolgozik (PR, honlap, grafika, új országokba való terjesztés stb.), teljesen önkéntesen teszi ezt. Emellett a több mint 500 együttműködő barátunk is ugyanígy gondolja. ( Köszönjük mindenkinek, nagyszerűek vagytok! ) Soha nem fogadtunk és nem is fogunk pénzt elfogadni sem a megjelenésért, sem a hirdetésekért cserébe, és nem adunk el semmilyen adatot. Még sütiket sem használunk, és kibírjuk nélküle! 

Megújító hétfő Időpontok[]

  • 2023 november 20. Megújító hétfő
  • 2024 november 25. Megújító hétfő
  • 2025 november 24. Megújító hétfő

Források, további részletek[]

Advertisement