Advertisement

„Lehetséges-e, ​hogy jelenlegi világnézetünk korlátoz bennünket abban, ahogyan a szervezetekről gondolkodunk? Találhatnánk-e erőteljesebb, átérzőbb, értelmesebb módot a közös munkára, ha megváltoztatnánk a hitrendszerünket?” – kérdezi Frederic Laloux.

Könyvével határozott választ ad a kérdésre: igen.

Világszerte egyre több cégvezető, tanácsadó és tréner teszi le a voksát a jelenlegi felfogást alapvetően átalakító rendszerek mellett. Frederic Laloux könyve az ilyen, több éve sikeresen működő, iparágukban meghatározó vállalatokat és non-profit szervezeteket mutatja be.

“A jövő szervezetei” gyakorlati eszközöket is kínál ahhoz, hogy olyan munkahelyeket hozzunk létre, ahol az egyéni és csoportos, vállalati fejlődés áll a középpontban. A fejlődésnek olyan térre van szüksége, ahol az energiát nem vonja el a vállalati politika, a félelem, a bizalmatlanság.

Frederic Laloux azt állítja, a vállalatok, emberi közösségek maguk is saját evolúciós céllal rendelkező létezők, s mint ilyenek, különböző evolúciós szinten állnak. Az evolúciós lépcsőfokokat színekkel és metaforákkal teszi a szerző megfoghatóbbá. A szervezeti evolúció csúcsán ma a TEAL-nek nevezett szervezetek vannak, melyekben a sikert és a fejlődést a bizalmon alapuló együttműködés teremti meg.

Napjainkban már Magyarországon is találkozhatunk olyan cégekkel, akik ilyen evolúciós, Teal kultúrával, gyakorlatokkal működnek. Egy 15 éves termékfejlesztő cégben a fizetések és pénzügyek teljes transzparenciáját valósították meg, a jutalmakat a csapattagok osztják.

Egy másik, 300 fős szervezetben a munkaidő beosztása a csapatok feladata, és bárki tetszőleges mennyiségű szabadságot vehet ki. Ezek a vállalatok sikeresek, a bennük dolgozó emberek számára pedig biztonságos és barátságos teret jelentenek a kibontakozásra,. E könyv célja, hogy megjelenésével még több emberhez eljuttassa a pozitív, lelkesítő példákat, és segítse itthon is a Teal gyakorlat elterjedését.

Forrás[]

Advertisement